Jumaat, Disember 18, 2009

Majlis perasmian Masjid Nurul Imam Kg. Tulibas Kecil, Tungku

YB menandatangani Plag Perasmian sambil diperhatikan oleh Penolong Pegawai Daerah Tungku En. Ibrahim Abd Hakim
Tulibas – Majlis perasmian Masjid Nurul Imam Kg. Tulibas kecil telah dirasmikan oleh YB Datuk Ustaz Suhaili Hj. Said dalam satu majlis ringkas dan sungguh bermakna kepada penduduk kampung Tulibas Kecil. Pembinaan Masjid ini telah dilaksanakan pada awal bulan mei 2009 di mana kontraktor yang membinanya adalah penduduk kg. Tulibas Kecil. Tapak pembinaan masjid ini adalah wakaf daripada seorang penduduk Kg. Tulibas kecil iaitu En. Jamarin bin Sulaiman, di mana telah diwakafkan sebanyak 2 ekar.

Dengan siapnya masjid ini, maka penduduk kampung Tulibas Kecil dapatlah manfaatnya kerana sebelum terbinanya masjid ini penduduk kampung Tulibas Kecil mengerjakan solat berjemaah di masjid lama iaitu berhampiran pantai. Dengan keadaan masjid yang lama agak uzur dan tidak selamat digunakan , kerajaan mengambil tindakan segera bagi membina masjid baru. Ini berikutan daripada lawatan Pengarah Pembangunan Negeri Sabah En. Matusin Sunsang ke Tulibas Kecil baru-baru ini, supaya pembinaan masjid dan jalan gravel ke kg Tulibas dipercepatkan.

Dalam kita membangunkan kampung perkara pertama yang perlu dititik beratkan ialah mendirikan masjid atau surau. Kerana Masjid atau surau adalah tempat ibadah dan tempat untuk mengajar anak-anak penduduk kampung belajar agama, Al-Quran dan pelbagai ilmu yang bermanfaat boleh diajar. Di zaman Rasulullah, setelah baginda berhijrah ke Madinah, perkara utama yang Rasulullah lakukan ialah mendirikan Masjid. Pada Masa itu, masjid bukanlah semata-mata untuk beribadah kepada Allah s.w.t tetapi masjid di gunakan untuk tempat menuntut ilmu, bermesyuarat dalam pelbagai aktiviti yang dilaksanakan, kata suhaili pada masjlid tersebut.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Pegawai Kemajuan Masyarakat Tungku En. Kamarudin Hj. Hamid, Ketua Anak Negeri Tungku En. Abdillah Hamzah selaku tuan rumah, En. Allen Kiang, En. Hj Abd Malik Hj. Aidala, Pemaju Mukim Tungku En. Abd Kayum Hj. Omar, Pemaju Mukim Silabukan, wakil ketua anak negeri Tungku Datu Ramlie Datu Mayong, ketua-ketua kampung dan pengerusi-pengerusi JKKK kawasan Tungku.

2 Hantarkan Komen Anda di sini:

ABD KAYUM BIN MALANTI berkata...

Tanah tapak Masjid tersebut diwakafkan oleh En. Jamarin Bin Sulaiman.

Kamarudin Hj. Hamid berkata...

Terima kasih hj...kerana mengingatkan

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.