Rabu, Disember 30, 2009

Majlis Penyampaian Peralatan Projek Peningkatan Pendapatan Ekonomi Setempat Projek Mesej Kg. Nala, Tungku

i YB Datuk menyampaikan benih rumpai laut kepada peserta KIRT projek MESEJ di Kg. Nala.
Kg. Nala - Majlis penyampaian Projek Peningkatan Pendapatan Ekonomi Setempat Projek MESEJ Kg. Nala telah di adakan di Kg. Nala, Tungku yang telah di sampaikan oleh YB Datuk Ustaz Mohd Suhaili Hj. Said dalam satu majlis yang penuh meriah. Seramai 50 orang ketua Isi Rumah Termiskin ( Miskin Tegar ) telah menerima pelbagai peralatan seperti perahu, tali, pelampung dan benih rumpai laut.

Pemilihan Ketua Isi Rumah Termiskin ini di pilih melalui senarai e-kasih yang disediakan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun 2007 melalui proses temuduga yang dilaksanakan oleh Pejabat Daerah Lahad Datu baru-baru ini. Setiap peserta KIRT yang terpilih akan di tempatkan di kawasan projek MESEJ Kg. Nala dengan disediakan pelbagai kemudahan asas seperti rumah, sekolah tadika, surau, elektrik dan kemudahan bekalan air bersih . Bagi projek rumpai laut, Jabatan Perikanan Daerah telah mengenal pasti satu kawasan yang sesuai iaitu di perairan Kg. Nala dan Kg. Manar.

YB Datuk berharap agar semua peserta yang terpilih akan menggunakan kemudahan peruntukan dengan sebaik mungkin bagi meningkatkan taraf hidup dan proses membasmi kemiskinan dapat dikurangkan demi sasaran kerajaan membasmi kemiskinan pada tahun 2010.

Jika kita berminat untuk sesuatu kerja, kita hendaklah bekerja bersungguh-sungguh untuk melaksanakan dan mencapai sasaran yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Adalah tidak adil jika kita diberi peruntukan tetapi kita tidak bersyukur atas pemberian tersebut. Oleh yang demikian, pergunakanlah dan manfaatkanlah segala peruntukan yang diberikan oleh kerajaan pada hari ini, katanya lagi.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Penolong Pegawai Daerah Kecil Tungku En. Ibrahim Abd Hakim, Penolong Pegawai Daerah Pembangunan Lahad Datu, En. Mat Jaidin Hj Yassin, Penolong Pegawai Daerah Pentadbiran Lahad Datu En. Juraimin Hj. Jadil, Peguasa Perikanan Daerah Lahad Datu En. Talib Hasan, Wakil Pejabat Pembangunan Negeri Sabah Cik. Nina Aidil, Pegawai Kemajuan Masyarakat Tungku En. Kamarudin Hj. Hamid, Pemaju Mukim Tungku Hj. Abd Kayum Hj. Omar dan Ketua Anak Negeri Tungku En., Abdillah Hamzah.

1 Hantarkan Komen Anda di sini:

ABD KAYUM BIN MALANTI berkata...

TUAN,untuk makluman saya Abd Kayum Bin Hj. Omar, pemaju mukim tungku turut hadir dalam majlis tersebut.

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.