Jumaat, Disember 18, 2009

Majlis MKN peringkat Tungku anjuran Majlis Keselamatan Negara, Negeri Sabah


Pertandingan igal-igal ( Tarian Tradisional suku kaum bajau)

Tungku – 13 Disember 2009 majlis keselamatan Negara telah menganjurkan Majlis sepetang bersama pemimpin yang telah menjemput dua orang wakil rakyat kawasan Tungku dan Wakil Rakyat Parlimen P188 Silam, YB Datuk Ustaz Mohd Suhaili Hj. Said dan YB Hj. Salleh Hj. Kalbi bagi merasmikan dan menutup majlis ini. Sebelah pagi majlis tersebut telah dirasmikan oleh YB Hj. Salleh Hj. Kalbi dan sebelah petangnya majlis tersebut telah ditutup oleh YB Datuk Ustaz Mohd Suhali Hj, Said.

Majlis ini adalah bertujuan untuk mengeratkan hubungan silaturahim di kalangan pemimpin dan masyarakat di kawasan Tungku, di mana pelbagai aktiviti dianjurkan seperti sukaneka, tarik tali dan pertandingan igal-idal ( Tarian tradisional suku kaum Bajau ). Selain dari itu, ceramah dan taklimat keselamatan diadakan, bagi memberi maklumat kepada masyarakat di kawasan Tungku. Usaha ini adalah untuk menyedarkan kepada orang ramai bahawa kawalan keselamatan oleh Polis Diraja Malaysia sentiasa terkawal dan memudahkan masyarakat bebas melakukan aktiviti-aktivti seharian.

Menurut YB Datuk Ustaz Mohd Suhaili, keselamatan penting di dalam sesebuah Negara bagi memelihara keharmonian dan kesejehteraan. Di mana kita hendaklah sentiasa mematuhi dan memahami Rukun Negara. Sebagai masyarakat yang berbilang kaum, adalah penting bagi memelihara perpaduan dan keharmonian dan ini akan melahirkan satu suasana yang aman dan damai. Kita ambil contoh di negara-negara Arab, mereka sentiasa berperang sesama sendiri kerana perbezaan fahaman agama, politik yang keterlaluan. Jika perkara ini tidak dibendung maka negara tersebut akan dilanda kemelut ekonomi yang sudah tentunya membawa kepada masalah rakyat keseluruhannya.

Di Malaysia hari ini, kita amat bertuah kerana pemimpin- pemimpin yang ada sekarang ini, begitu komited bagi memelihara perpaduan dan keharmonian serta kesejehteraan rakyat. Tetapi ada sebilangan pihak-pihak yang tidak bertangggungjawab mengambil kesempatan untuk meracuni minda rakyat dengan memecah belahkan dan merosakkan perpaduan dan keharmonian. Oleh yang demikian kita haruslah mengambil iktibar daripada negara-negara yang bergolak seperti di selatan Thailand, Iraq, pelestin dan banyak lagi negara yang telah dimusnah akibat daripada peperangan dan permusuhan, ujar YB Datuk pada majlis tersebut.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.