Khamis, September 02, 2010

Bersatu padu eratkan hubungan silaturahim di kalangan rakyat

Datuk Ustaz Mohd Suhaili Haji Said
Tungku : Kita hendaklah bersatu padu bagi mengukuhkan perpaduan yang jitu dan harmoni di kalangan masyarakat kita pada hari ini.

Tanpa perpaduan pada hari ini, maka tidak akan wujud keharmonian dan ini sudah tentu akan menimbulkan ketidakselesaan di kalangan rakyat secara keseluruhannnya, ujar Suhaili iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri ( ADUN) N49 Tungku ketika menyampaikan agihan wang Zakat kepada fakir miskin dan muallaf di kawasan Mukin Tungku.

Tambahnya lagi, ini terbukti apabila di negara ini wujudnya perpaduan dan keharmonian yang baik di kalangan masyarakat berbilang bangsa dan agama.

" Kita lihat pada hari ini, di negara-negara luar seperti di Thailand, Irag, pelestin dan di negara asia barat, pergolakan demi pergolakan terjadi disebabkan tiadanya perpaduan di kalangan rakyat di negara mereka.

Suhaili menyerahkan kepada salah seorang penerima Zakat
Oleh yang demikian, asas utama kepada keharmonian di dalam sesebuah negara adalah perpaduan. Peliharalah perpaduan dan keharmonian di negara ini demi untuk memartabatkan Malaysia di mata dunia.

Menurut Suhaili yang juga Timbalan Ketua Bahagian UMNO Silam, umat islam diikat dengan tali persaudaraan, diperintah berjemaah ketika solat untuk meningkatkan silaturrahim sesama Islam, tidak terkecuali masyarakat lain agar timbul perasaan kasih sayang dan perpaduan.

Penerima Agihan wang zakat Mukim Tungku
Dalam majlis tersebut, seramai 273 orang menerima agihan wang zakat fitrah pada tahun ini di kawasan Mukim Tungku di mana setiap seorang daripada mereka akan menerima RM 200.00.

Justeru itu, Suhaili menasihatkan kepada penerima-penerima bantuan  agihan wang zakat menggunakan wang tersebut dengan sebaik-baiknya apatah lagi umat Islam tidak lama lagi akan menyambut Aidil Fitri.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Penolong Pegawai Daerah Kecil Tungku En. Ibrahim bin Haji Abd Hakim, Pegawai Agama Jabatan Hal-Ehwal Agama Islam Negeri Sabah Lahad Datu En. Haji Gaspar Sari, Pegawai Kemajuan Masyarakat N49 Tungku En. Kamarudin Haji Hamid dan ketua-ketua masyarakat di kawasan Tungku.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.