Khamis, Januari 21, 2010

Lawatan YB ke Kg. Sg. Merah bagi melawat mangsa banjir

YB Datuk turut melawat ke Kg. Sinakut bagi melihat dua buah rumah musnah akibat limpahan Sg. Sinakut.

YB Datuk Suhaili melawat ke Jambatan Sg. Merah yang musnah akibat banjir. Atas usaha Pengerusi JKKK En. Raut Bani membina jambatan sementara untuk kegunaan penduduk kampung bagi mengeluarkan hasil pertanian.


Tungku – YB Datuk Ustaz Mohd Suhaili telah mengadakan lawatan ke Kg. Sg. Merah, Tungku bagi berjumpa dengan penduduk kampung yang terlibat dengan banjir baru-baru ini. Turut mengiringi lawatan YB Datuk ialah Penolong Pegawai Daerah Tungku En. Ibrahim Abd Hakim, Pemimpin Kemajuan Rakyat N49 Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Ketua Anak Negeri Tungku En. Abdillah Hamzah dan Pegawai Kemajuan Masyarakat N49 Tungku En. Kamarudin Bin Hamid.

Walaupun YB Datuk banyak urusan dan mesyuarat di Kota Kinabalu, tetapi YB Datuk sanggup membatalkan urusan dan mesyuarat tersebut bagi hadir dan berjumpa dengan penduduk kampung di kawasan Tungku dan melihat sendiri keadaan kampung dan penduduk.

Menurut YB Datuk, adalah menjadi tanggungjawab sebagai pemimpin turun padang bagi membantu rakyat yang memerlukan bantuan bagi meringankan beban di mana, pelbagai kerugian dan kerosakan apabila berlaku banjir yang kita tidak boleh ramal bila ianya berlaku. YB berharap agar, penduduk kampung sentiasa bersedia pada masa-masa akan datang bagi menghadapi musim tengkujuh dan sudah tentunya akan mengakibatkan banjir.

Dalam pada masa yang sama, Ketua Kampung dan Pengerusi JKKK hendaklah melaporkan terus kepada Ahli Jawatan Kuasa Bencana Alam peringkat daerah, bagi memudahkan pihak tersebut menghulurkan bantuan dari segi makanan, perubatan dan peralatan keselamatan. Tiada kerjasama daripada kedua belah pihak, maka usaha-usaha membantu dan menyelamat tidak akan terlaksana, ujar Suhaili.

Sebelum itu, YB Datuk telah mengadakan lawatan di Kg. Sinakut Tungku bagi melihat dua buah rumah musnah yang dihanyutkan arus banjir di Sg. Sinakut. YB Datuk turut menyampaikan bantuan berupa makanan asas kepada penduduk yang terlibat yang disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Daerah.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.