Ahad, Januari 10, 2010

Kebakaran asrama di SK Sri Pantai, Tungku

Datu Baniamin meninjau dan melihat tempat kebakaran di SK Sri Pantai. Turut hadir Ketua Puteri Umno Silam Pn. Mizmah, CDO Tungku En. Kamarudin Hj. Hamid dan Penyelia Kemajuan Masyarakat N49 Tungku En. Abd Majid Alam.
Pada 08/01/2010 jam 2.00 petang telah berlaku kebakaran di SK Sri Pantai, Kg. Makuao yang melibatkan bangunan asrama pelajar lelaki dan perempuan serta rumah guru dan penyelia asrama. Bangunan tersebut musnah dijilat api dalam masa 20 minit sahaja memandangkan keadaan cuaca pada hari tersebut agak panas dengan angin bertiup kencang. Menurut saksi kejadian, Mohd Razul Rafie Sukiman iaitu mangsa bencana kebakaran, beliau ternampak asap berkepul-kepul keluar dari zink bangunan tersebut. Beliau dan beberapa cikgu yang lain bekejar ke tempat kejadian, dan tidak dapat menyelamatkan barang-barang di dalam bangunan tersebut kerana ketibanya beliau di sana, api telah merebak ke keseluruhan bangunan.

Pihak bomba tiba lebih kurang sejam kemudian, dan bertindak untuk memadamkan api yang masih marak dan dikhuatiri membakar ke bangunan yang berhampiran dengan bangunan tersebut. Asrama SK Sri Pantai adalah satu-satunya asrama yang diwujudkan bagi sekolah-sekolah kebangsaan di seluruh daerah Lahad Datu dan Tungku. Ianya menempatkan 22 pelajar dimana 16 orang pelajar perempuan dan 6 orang pelajar lelaki yang berjauhan dari sekolah SK Sri Pantai. Selain itu, warden, penyelia dan pembantu pengurusan murid juga tinggal di bangunan yang sama. Bomba mengesahkan tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Anggaraan kerugian belum diketahui lagi, kerana pihak sekolah sedang membuat penilaian keseluruhan jumlah kerugian, bagi membuat laporan ke Pengarah Pendidikan Negeri Sabah. Menurut pihak bomba, kebakaran berkemungkinan dari litar pintas pendawaian di bangunan asrama tersebut.
Hadir melawat dan meninjau mangsa kebakaran ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat N49 Tungku, Datu Baniamin Datu Jamaluddin, wakil pegawai pendidikan Daerah Lahad Datu Hj. Abdul Using, Guru Besar SK Sri Pantai En. Hj Rajid Abd Rashid, Ketua Puteri Umno P188 Silam, Puan Mizmah Apedullah, Pegawai Kemajuan Masyarakat N49 Tungku En. Kamarudin Hj. Hamid dan Penyelia Kemajuan Masyarakat N49 Tungku En. Abd Majid Alam. Datu Baniamin mewakili YB Datuk Ustaz Mohd Suhaili menyampaikan bantuan berupa barang makanan asas kepada mangsa kebakaran.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.