Jumaat, Mac 04, 2011

Eratkan perpaduan dan bina kehormonian

Tungku : Umat Islam hari ini diseru mengeratkan perpaduan dan membina keharmonian demi untuk kesejahteraan negara. Ini adalah penting bagi meningkatkan dan mengukuhkan perpaduan yang sedia terjalin.

Berucap menyempurnakan sambutan Maulidur Rasul dan seterusnya menyampaikan ceramah agama
Anggota Dewan Undangan Negari kawasan N49 Tungku YB Mejar ( K ) Datuk Ustaz Mohd Suhaili Haji Said berkata, sejarah Islam di zaman Rasulullah S.A.W telah membuktikan bahawa, penyatuan dan perpaduan umat Islam amat erat sehinggakan berjaya membawa syair Islam ke satu tahap yang tinggi.

Berarak menggelilingi PPR..kelihatan Ketua Puteri, Puan Mizmah turut hadir
Tetapi, apabila umat Islam tidak bersatu, berpecah, dan persengketaan yang membawa kepada perpecahan, maka ianya meletakkan umat Islam diperlekehkan sebagaimana dibeberapa negara Islam kini yang dilanda masalah perpaduan yang tidak kukuh dan akhirnya rakyat berpecah belah, ujar Suhaili ketika merasmikan sambutan Maulidur Rasul peringkat Pangsapuri Mutiara Kasih buat pertama kalinya.

SUHAILI disambut  penduduk sebaik tiba di PPR
Katanya lagi, Suhaili menasihatkan penduduk di kawasan Pangsapuri Mutiara Kasih supaya mengekalkan perpaduan, persefahaman dan keharmonian bagi membantu proses kestabilan dan kesejahteraan negara yang berpanjangan.

Sokongan penduduk Pangsapuri Mutiara Kasih bagi menjayakan Sambutan Maulidur Rasul amat memberangsangkan
Ujarnya lagi, Sambutan Maulidur Rasul seharusnya dijadikan landasan untuk umat Islam meningkatkan syair Islam dengan mengimarahkan masjid melalui penganjuran pelbagai aktiviti keagamaan termasuk kursus pengurusan jenazah ceramah agama dan bergotong royong.

Antara pemimpin yang hadir pada sambutan tersebut
Suhaili yang juga Timbalan Ketua Bahagian UMNO Bahagian Silam berkata, kita haruslah mencontohi perjuangan Rasulullah S.A.W yang mengorbankan banyak harta benda dan keluarga demi untuk menyibarkan lagi syaiar Islam ke seluruh dunia.

Ustaz Jinirol Bensali memimpin bacaan Berzanzi sambil diperhatikan oleh SUHAILI
Selain itu juga, katanya, umat Islam hendaklah mengambil iktibar dan pengajaran daripada peristiwa yang lalu dan menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai idola dalam kehidupan.

Jesteru itu, panduan yang tepat adalah kita suci Al-Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W yang akan menjadi ikutan umat Islam dan sesiapa yang mengikuti kedua-duanya maka ia tidak akan sesat selama-lamanya.

SUHAILI... Turut sama mengambil bahagian membaca berzanzi
Sambutan ini dianjurkan oleh Ahli Jawatankuasa Surau Pangsapuri Mutiara Kasih buat julung-julung kalinya yang melibatkan semua penduduk di kawasan Pansapuri Mutiara Kasih.

Perarakan seawal pukul 7.30 pagi menggilingi Pangsapuri Mutiara Kasih diturut mencatatkan sejarah Pangsapuri Mutiara kasih dimana melibatkan semua suku kaum yang tinggal di kawasan tersebut iaitu Bajau, Bugis, Tidung, Cina, Idahan dan Dusun. Salah satu contoh 1 Malaysia 1 Ummah tema sambutan Maulidur Rasul 1432 H tahun ini.

Kaum Ibu turut sama menyerahkan lagi majlis tersebut
Antara pengisian dalam sambutan tersebut ialah bacaan Berzanzi oleh ahli kariyah Pangsapuri Mutiara Kasih dan Suhaili juga turut sama membaca berzanzi serta berceramah agama.

Turut dipertandingan, pertandingan ‘ Kontinjen paling ramai ’ mengikut blok diadakan bertujuan menarik minat penduduk menghadiri sambutan Maulidur Rasul.

Johan bagi kontinjen paling ramai disandang oleh Blok B, kelihatan En. Rasid Bukhari menerima hamper daripada Suhaili disaksikan oleh Pengerusi Surau PPR Ustaz Jinirol Bensali
Johan bagi ketegori 'Kontinjen paling ramai ' disandang oleh Blok B, naib juara, Blok H dan ketiga jatuh kepada Blok A

Hadir sama pada sambutan tersebut ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat N49 Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Pegawai Kemajuan Masyarakat N 49 Tungku Kamarudin Haji Hamid, Ketua Anak Negeri , En Mukmin Anghai, Wakil Ketua Anak Negeri kawasan Tungku Abd Rahman Basar, Haji Tikson Abu Kassim dan Pengurus C & H Williams, En. Akmal Alimuddin.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.