Khamis, Oktober 28, 2010

Program Seminar Bersama Pemimpin Masyarakat Tungku dan Lahad Datu bersama Perkeso Lahad Datu

Lahad Datu - Program seminar bersama pemimpin masyarakat kawasan Tungku dan Lahad Datu 2010 pejabat Perkeso Lahad Datu telah diadakan di Royal Palm Hotel pada 28hb. Oktober. 2010 yang telah dirasmikan oleh Cik. Clarie Claire Geoffery Penolong Pengarah Kanan Perkeso Negeri Sabah ( Bahagian Penguatkuasaan ).

Cik Clarice Claire Geoffery bersama Ketua Daerah Tungku dan Lahad Datu semasa seminar Perkeso di Royal Palm Hotel
Seminar ini dianjurkan oleh Perkeso Lahad Datu dengan kerjasama Pejabat Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat N49 Tungku dan Majlis Hal-Ehwal Anak Negeri Sabah ( Lahad Datu )

Tujuan seminar ini diadakan adalah untuk menghebohkan maklumat mengenai aktiviti dan fungsi serta peranan PERKESO sebagai agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan untuk melaksana, mentadbir dan menguatkuasakan skim-skim Keselamatan Sosial iaitu Skim Bencana Pekerjaan dan Skim Pencen Ilat seperti mana yang diperuntukan dibawah Akti Keselamatan Sosial Pekerja, 1969.

Pendaftaran Peserta Seminar PERKESO
Di samping itu, antara lain objektif seminar ini diadakan adalah untuk mengeratkan lagi hubungan silaturrahim di antara pemimpin-pemimpin masyrakat di daerah Tungku dan Lahad Datu dengan anggota Perkeso.

Saya percaya dengan adanya hubungan yang baik di antara kedua-dua jabatan, saya pasti sistem penyampaian kedua-dua pihak akan dapat dipertingkatkan lagi, kata Clarice semasa merasmikan seminar tersebut.

Menurut beliau, terdapat enam pejabat Perkeso Negeri Sabah termasuk Pejabat Negeri Sabah di Kota Kinabalu. Pejabat itu berada di Keningau , Tawau, Lahad Datu, Sandakan dan Labuan.

Pegawai Eksekutif Perkeso Lahad Datu En. Ambutang Salleh menyampaikan Taklimat pada seminar tersebut
Selain dari itu, PERKESO juga ada membuka pejabat sementera di Kota Marudu, Kota Belud, Beaufort, Kudat, Ranau, Kunak, Semporna dan Beluran.

Tambahnya lagi, tahap kesedaran masyarakat di Sabah terhadap PERKESO masih rendah. Pelbagai usaha telah diambil untuk mendidik dan meningkatkan tahap kesedaran rakyat tentang fungsi dan peranan PERKESO  serta hak-hak mereka ( Pekerja ) terhadap faedah yang disediakan oleh PERKESO namun ianya perlu dipertingkatkan lagi.

Di antara inisiatif-inisiatif yang telah diambil oleh PERKESO sabah adalah memperhebatkan publisiti seperti ceramah mingguan di pejabat, mengadakan seranta, liputan akhbar dan siaran Radio FM dalam pelbagai bahasa/dialek termasuk Dusun, Kadazan, Cina dan Bajau, ujarnya lagi.

Antara peserta yang hadir pada Seminar tersebut
Dalam masa yang sama, dokumentasi di PERKESO amat penting seperti memproses tuntutan kes faedah berdasarkan kepada dokumen oleh orang yang berinsuran.

Ketua Daerah Tungku OKK Abdillah Hamzah menerima cenderahati dari Cik Clarice Claire Geoffery
Memandangkan Sabah dan Sarawak masih mengakitf dan menerima pakai undang-undang adat disamping Akta Perkahwinan dan Penceraian 1976, Institusi Ketua Anak Negeri dan Ketua Kampung adalah bertanggungjawab untuk mengesahkan perkahwinan dan juga kelahiran.

Gambar kenang-kenangan Cik Clarice Claire Geoffery bersama peserta seminar Perkeso
Oleh kerana Mahkamah Anak Negeri adalah salah satu sumber dokumen terutama sekali yang berhubung dengan perkahwinan, Mahkamah Anak Negeri diminta menggemaskini dan menyimpan rekod serta daftar dengan baik, kerana PERKESO perlu mendapatkan pengesahan terhadap dokumen-dokumen tersebut sebelum kes boleh diproses atau sebaliknya.

Cik Clarice turut serta dalam sessi Dialog bersama peserta seminar
Turut hadir pada seminar tersebut ialah Pegawai Kemajuan Masyarakat N49 Tungku Kamarudin Haji Hamid, Ketua Daerah Lahad Datu, OKK Sulaiman Atok dan Ketua Daerah Tungku OKK Abdillah Hamzah.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.