Jumaat, Oktober 08, 2010

Kejohanan Bola Sepak Liga Sabas Tagajoh Gayoh Peringkat Dun Tungku

Tungku - Sebanyak 25 pasukan merantap merebut piala Datuk Suhaili bagi kejohonan Liga Sabas Tagajoh Gayoh Peringkat Dun Tungku, terdiri dari kampung Segangan, Bikang, Binuang dan Felda Sahabat.

Anggota Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) N49 Tungku Datuk Ustaz Mohd Suhaili Haji Said mengingatkan kepada para pemain secara sihat dengan semangat kesukanan, kalah dan menang adat bersukan yang menang mendapat hadiah yang kalah mendapat saguhati, katanya ketika merasmi dan melancar Liga Sabas Tagajoh Gayoh (Datuk Seri Musa Haji Aman) Peringkat Dun Tungku Ahad lalu.

Justeru itu katanya, biarlah kita bermain dengan semangat muhibbah kerana melalui sukan seperti bola sepak yang diadakan hari ini dapat mengeratkan silaturrahim di kalangan para belia yang datangnya dari lain-lain kampung.

Suhaili yang juga Naib Presiden Persatuan Bangsa Sabah ( Sabas ) memuji langkah yang dibuat Pengerusi Biro Sukan Sabas Azman Haji Mastar dan AJK nya kerana berjaya menganjurkan kejohanan yang sebegini besar dan julung-julung kali diadakan.

Dengan adanya liga bola sepak seperti ini dapatlah mengharumkan nama persatuan dan lebih dikenali dikalangan masyarakat, katanya.

Sebelum itu, Pengerusi Sukan Sabas, Azman Haji Mastar mengucapkan tahniah kepada pengerusi dan pelaksana Liga Sabas Tagajoh Gayoh Dun Tungku Mohamad Haji Sarangit dan AJK kerana berjaya melaksana penganjuran dengan begitu baik sekali.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Datuk Suhaili kerana memberi kerjasama kepada AJK pelaksana sehingga berjaya menganjurkan liga bola sepak ini.

Justeru itu katanya, para belia diingat agar terus memberi sokongan padu kepada wakil rakyat berkenaan.

" Saya juga ingin menyampaikan amanat Tagajoh Gayoh Datuk Seri Musa Haji Aman ketika beliau merasmi dan melancarkan Liga Sabas Tagajoh Gayoh di padang Bandaran Sandakan bulan Mei yang lalu meminta agar belia dapat menyertai sebarang bentuk sukan seperti bola sepak, kerana dengan bersukan para belia dapat mengerat perpaduan kaum dan mengelakkan daripada gejala sosial.

Oleh itu kata Azman, para belia hari ini hendaklah menyokong penuh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman, agar apa juga permasalahan para belia kerajaan dapat membantunya.

" Setelah selesai Liga Sabas peringkat Dun dan Parlimen kita akan mengadakan pertandingan di peringkat negeri untuk merebut Piala Tagajoh Gayoh Datuk Seri Musa Aman secepat mungkin, " kata Azman.

Turut hadir di majlis tersebut, Ketua Daerah Lahad Datu Datu Sulaiman Atok, Ketua Pemuda Umno Kinabatangan Matmin Etin dan AJK Biro Sukan Sabas serta pemimpin setempat.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.