Ahad, Mei 16, 2010

Pesta Kaamatan menggabungkan pelbagai budaya suku kaum

15hb Mei Tungku, Kg. Manar – Sambutan Pesta Kaamatan Peringkat Daerah Kecil Tungku telah diadakan di Kg. Manar, Tungku yang dihadiri oleh ribuan masyarakat di sekitar kawasan Tungku yang dirasmikan oleh YB Mejar (K) Datuk Ustaz Mohd Suhaili Hj. Said Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Tungku .

Pesta Kaamatan kali ini adalah sangat unik kerana dihadiri oleh pelbagai suku kaum yang terdiri dari suku kaum Bajau, Suluk, Idahan, Bugis dan lain-lain. Seramai 3000 masyarakat pelbagai kaum hadir di kawasan Tungku hadir pada majlis tersebut.

Menurut Suhaili, Inilah satu pesta yang menggabungkan pelbagai bangsa termasuk persembahan dari suku kaum utama di Tungku. Ianya harus dikekalkan bagi mengukuhkan perpaduan dan keharmonian yang sememangnya terjalin sekian lama.

Tambahnya lagi, perkara ini haruslah kita lihat dari pelbagai sudut untuk kita bersama-sama menterjemah dan mempertahankan perpaduan yang boleh membawa kepada kekuatan masyarakat yang berbilang kaum di Tungku.

Menurutnya lagi, dengan mengangkat status sambutan Pesta Kaamatan yang diiktiraf sambutannya di peringkat kebangsaan sudah pasti keunikan budaya yang ditonjolkan mampu menjadi tarikan kepada pelancong dari luar untuk menggunjungi negara ini bagi mengisi aktiviti ekonomi dalam sektor perlancongan.

Sesuai dengan tema ‘ Kepelbagaian Budaya Asas Keharmonian ‘ beliau yakin semua suku kaum di kawasan Tungku dan khususnya di negara ini, terus mampu menjulang nama negara di mata dunia.

Suku kaum Dusun Begahak adalah unik kerana budaya suku kaum Begahak adalah satu-satunya suku kaum di Malaysia yang masih mengamalkan adat-istiadat dalam menjalankan kehidupan seharian, walaubagaimanapun amalan ini tidaklah menjadi penghalang kepada masyarakat Dusun Begahak untuk bersama-sama bergading bahu dalam menjalankan pelbagai aktiviti seperti yang kita lihat pada majlis hari ini.

Hari ini kita amat bersyukur, walaupun ada beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab melemparkan pelbagai fitnah di blog-blog menyatakan kerajaan hari ini tidak membela rakyat. Tetapi terbukti, kita boleh lihat pelbagai pembangunan yang telah dilaksana dan sedang dilaksana untuk kebaikan rakyat di Tungku keseluruhannya.

Oleh itu, saya sebagai wakil rakyat di Tungku menyeru agar masyarakat di kawasan Tungku tidak menerima dan mudah terpengaruh dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan oleh pihak tertentu, kata suhaili lagi.

Hadir sama pada majlis tersebut ialah Penolong Pegawai Daerah Tungku En. Ibrahim Abd Hakim, Pemimpin Kemajuan Rakyat N49 Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Ketua Daerah Tungku En. Abdillah Hamzah, pemimpin-pemimpin masyarakat, ketua-ketua kampung dan Pegerusi-pengerusi JKKK kawasan Tungku.

Pelbagai acara diadakan di Pesta Kaamatan tersebut dengan pertandingan Unduk Gadau, sagundui dan persembahan artis-artis tempatan seperti Kamis Lolaiyangkit, Clarice John Matha dan Penyanyi Dusun Sabah yang berasal dari Tambunan Hamidah Hamzani.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.